:

پیشرفت­های اخیر در زمینه الكترونیک و مخابرات بی­سیم باعث شده بتوانیم گره­های حسگر چندكاره، با توان مصرفی پایین و هزینه كم داشته باشیم كه از نظر اندازه خیلی كوچك هستند و برای مسافت­های كوتاه می­توانند با هم ارتباط برقرار كنند. این گره­های حسگر كوچك طبق نظریه شبكه ­های حسگر، دارای تجهیزات حس كردن، پردازش داده ­ها و مخابره آنها و همچنین منابع انرژی می باشند. تفاوت اصلی شبكه ­های حسگر با سایر شبكه ­ها در ماهیت داده –محور و همچنین منابع انرژی و پردازشی بسیار محدود در آنهاست كه موجب شده تا روش­های مطرح شده جهت انتقال داده ­ها در سایر شبكه ها و حتی شبكه هایی كه تا حد زیادی ساختاری مشابه شبكه ­های حسگر دارند (مانند شبكه ­های موردی)، در این شبكه ­ها قابل استفاده نباشند. روند توسعه این شبكه ­ها در حدی است كه مطمئنا این شبكه ­ها در آینده نزدیك، نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا خواهند كرد. از جمله كاربرد هایی كه در حال حاضر برای شبكه حسگر مطرح می­ شود در زمینه پزشکی می­باشد. با تولید حسگرهایی با توانایی اندازه ­گیری دقیق و سریع علائم حیاتی بدن، می­توان انتظار استفاده بیش از پیش شبکه­ های حسگر بی­سیم برای ارائه بهتر خدمات درمانی به بیماران و آسیب­دیدگان در سوانح مختلف را داشت. تلاش­ های کنونی در جهت نیل به سیستمی است که به صورت خودکار علائم حیاط بدن را اندازه ­گیری کرده و در صورت لزوم آن را به پزشک ارائه دهد که اینگونه از سیستم­ها به نام سیستم­های نظارت بر سلامت بیمار [2] شناخته می­شوند.

با توجه به نرخ رشد جمعیت سالمندان(افراد 65 ساله و بالاتر) و محدودیت مالی منابع، سیستم های مراقبت بهداشت فعلی با چالش های جدید روبرو هستند. با توجه به آمار ایالت متحده آمریکا تعداد افراد مسن آمریکا (65-85 ساله) از 35 میلیون به 70 میلیون نفر در سال 2025 پیشبینی شده است. این روند نشان می دهد که جمعیت

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 مقالات و پایان نامه ارشد

 سالمندان جهان به دو برابر (از 375میلیون نفردر سال 1990 به761میلیون در سال 2025 ) خواهد رسید. علاوه براین، هزینه های مراقبت­های بهداشتی به طور کلی در ایالات متحده 8/1تریلیون دلار در سال 2004 بوده،و این عدد در سال 2020 به سه برابر پیشبینی شده است. این بحران قریب­الوقوع، پژوهشگران، صنعتگران، واقتصاددانان را نسبت به پیدا کردن راه حل مطلوب وسریع در حوزه سلامت جذب کرده است]1[. پیشرفت های جدید در زمینه ­های مدار های مجتمع، ارتباط بی سیم، تکنولوژی های نیمه هادی و علم کوچک سازی باعث رشد شبکه حسگر در کاربرد وسیعی از جمله پزشکی و سازمان بهداشت و درمان شده است]2[. از طرفی دیگر افزایش بیماری ها و هزینه­ های درمانی ناشی از آن سبب پیدایش تکنیک­هایی برای حل این مشکلات شده است. یکی از این تکنیک ها به کارگیری شبکه های بی سیم بدنی می باشد]3 [. WBANشامل چندین حسگر کوچک الکترونیکی است که به انسان متصل هستند و به طور خاص به مشکلاتی مانند فشار خون، قند خون، جنبش اندام و… نظارت میکنند و به یک هماهنگ کننده می­فرستند. این سنسورهای کوچک اطلاعات مربوط به سلامتی را جمع آوری کرده و با پزشکان یا سرورهای پزشکی ارتباط برقرار کرده، به طوری که آنها می توانند پارامترهای سلامتی بیمار را تجزیه و تحلیل کنند و مورد نظارت قرار دهند]4[.

توسعه تکنولوژی WBAN از سال 1995 شروع شد و ایده آن از WPAN(شبکه­ های بی­سیم شخصی ناحیه­ای) تکنولوژی در نزدیکی و اطراف بدن انسان گرفته شده است. حدود شش سال بعد، اصطلاح (BAN)[3]  اشاره  به سیستمی که به طور کامل در داخل و روی بدن انسان در قرار دارد به وجود آمد]5 [.

2.     کاردبردها و مزایای WBAN

 

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...