و ضرورت تحقیق

اطلاع از نظر دیگران از نقطه‌نظرات گوناگون دارای اهمیت فراوانی است. تصور کنید که قصد دارید کالا یا خدماتی را خریداری کنید. آگاهی از نظر مثبت یا منفی افرادی که قبلا آن کالا یا خدمات را خریداری کرده‌اند چقدر برای شما اهمیت دارد؟ آیا نظر آن‌ ها می‌تواند بر تصمیم شما تاثیر‌گذار باشد؟ اگر یک شرکت خدماتی داشتید به چه میزان علاقه‌مند به اطلاع از نظر مخاطبین خود در رابطه با مطلوبیت یا عدم مطلوبیت خدمات خود بودید؟ آیا اطلاع از نظر آن‌ ها در اتخاذ تصمیمات بهتر به شما کمک می‌کرد؟ اگر یک کاندیدای انتخاباتی بودید تمایل داشتید تا از اقبال یا عدم اقبال رای‌دهندگان نسبت به خود خبر داشته باشید؟

اگر به اطرافمان نگاه کنیم می‌بینیم که افراد حقیقی و حقوقی گوناگون از شرکت‌های بزرگ و سیاستمداران گرفته، تا افراد عادی جامعه در تصمیمات کوچک و بزرگ خود تحت تاثیر نظرات دیگران قرار دارند. طبیعتاً در چنین وضعیتی اطلاع از نظرات افراد اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

وقتی شخصی در رابطه با چیزی نظری را بیان می‌کند، این نظر می‌تواند حاوی ویژگی‌های  احساسی نظیر خشم، ترس، خوشحالی، و … باشد. از جمله‌ی ویژگی‌های احساسی موجود در نظرات که از مهمترین و اولیه‌ترین بحث‌هایی بوده که در حوزه‌ی کاوش در نظرات مطرح بوده است، گرایش یا به عبارت دیگر مثبت یا منفی بودن نظر اظهار‌شده در مورد هدف اظهار‌نظر است. از تشخیص این ویژگی احساسی در ادبیات این حوزه تحت عناوین “رده‌بندی احساس[8]“، “تحلیل احساس[9]“، “تشخیص قطبیت احساس[10]“، و “تشخیص گرایش احساس[11]” یاد می‌شود. برای مثال اظهار‌نظر “تصویر این تلویزیون خیلی با کیفیت است” حاوی احساس مثبت نسبت به کیفیت تصویر تلویزیون است و در طبقه‌بندی مثبت قرار می‌گیرد، و اظهار‌نظر “تماشای این فیلم را به کسی توصیه نمی‌کنم” حاوی احساس منفی نسبت به فیلم مورد نظر است.

آگاهی از “گرایش احساس در نظرات[12]” کاربران در حوزه‌های مختلف از قبیل تجارت، سیاست، تعامل بین انسان و کامپیوتر (برای تعیین نوع عکس‌العمل ماشین بر اساس نظر انسان)، و در انواع تصمیم‌گیری‌های افراد حقیقی و حقوقی کاربرد فراوانی دارد که در آغاز بحث برخی از آن‌ ها مورد اشاره قرار گرفتند. این موضوع به‌همراه حجم پایین کار انجام‌شده‌ی مرتبط در حوزه‌ی زبان فارسی (در جستجوی انجام‌شده هیچ مقاله‌ی منتشر‌شده‌ای در این حوزه برای زبان فارسی یافت نشد)، انجام مطالعه در این رابطه برای نظرات بیان‌شده به زبان فارسی را ضروری می کند.

 

1-2. اهداف تحقیق

بر اساس ضرورتی که برای کار در حوزه‌ی تشخیص گرایش احساس در نظرات کاربران بویژه در زبان فارسی ذکر شد در فصل چهار از این پروژه به این موضوع می‌پردازیم و سعی در رده‌بندی[13] گرایش نظرات کاربران در غالب دو رده‌ی مثبت و منفی خواهیم داشت.

بنابر [2] این مسئله می‌تواند در قالب یک مسئله‌ی “یادگیری تحت نظارت[14]” بیان شود که دارای رده‌های مثبت، منفی، و خنثی است و داده‌های استفاده‌شده (برای آموزش[15] و آزمایش[16]) در تحقیقات موجود در این رابطه، اغلب نظراتی است که کاربران در مورد کالاها اظهار کرده‌اند. مزیت استفاده از این داده‌ها آماده بودن آن‌ ها به دلیل مشخص بودن مثبت، منفی، یا خنثی بودن آن‌ ها ذکر شده است.

برای فراهم کردن داده‌های مورد بررسی در این پایان‌نامه، پس از بررسی زمینه‌های گوناگون نظیر نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، و نظرات کاربران در مورد

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 پایان نامه و مقاله

 گوشی‌های موبایل، نهایتا نظرات کاربران در یکی از پربازدید‌ترین پایگاه‌های خبری یعنی پایگاه خبری تابناک انتخاب گردید. به‌روز بودن و متنوع بودن اخبار درج‌شده در این پایگاه بستر مناسبی برای ارزیابی نظرات مردم در رابطه با موضوعات گوناگون از قبیل سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی را فراهم می‌کند.

به‌طور خلاصه هدف از کار انجام‌شده در فصل چهار از این پایان‌نامه تشخیص مثبت یا منفی بودن گرایش احساس موجود در نظرات کاربران سایت خبری پربازدید تابناک با بهره گرفتن از برخی رده‌بندهای شناخته‌شده و مشخصه‌ های جدید ارائه‌شده است. در این راستا تلاش می‌شود تا قابلیت رده‌بند‌های مورد استفاده و حالات و ترکیب‌های گوناگون مشخصه‌ های معرفی‌شده مورد بررسی قرار گیرند.

[1] Weblog

[2] Social Network

[3] Data Mining

[4] Opinion Mining

[5] Text Mining

[6] Tokenization

[7] Pos Tagging

[8] Sentiment Classification

[9] Sentiment Analysis

[10] Sentiment Polarity Identidfication

[11] Sentiment Orientation Identification

[12] Sentiment Orientation of Reviews

[13] Classification

[14] Supervised Learning

[15] Train

[16] Test

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...