موضوع شبکه­ های اجتماعی مجازی از سال 2005 میلادی تاکنون اصلی ترین مشغله کاربران اینترنت در دنیا و ایران بوده است و به همین دلیل قوی ترین رسانه برخط در دنیا نامیده می­شوند(هافمن[1]، 2009: 511-467). تکثر، تنوع محتوایی و قابلیت ­های متعدد نرم افزاری و اینترنتی از ویژگی هایی است که موجب اقبال وسیع کاربران از این شبکه­ ها شده است. قدرت برقراری نظام شبکه­ ای میان دوستان و همفکران کاربران به صورت منظم از ویژگی این شبکه­ ها است. امروزه عمدتا برای نامیدن پایگاه های اینترنتی به کار می­رود که افراد با عضویت در آنها امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آن­ها، به اشتراک گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروه­ هایی بر اساس علایق مشترک با برخی دیگر از اعضای پایگاه را پیدا می­ کنند. آمار روز افزون بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی بیان کننده جذابیت های متعدد جوامع مجازی برای جذب کاربران اینترنت است(هابر[2]، 2007: 144-133). راه ­اندازی شبکه­ های اجتماعی جدید نیز خود نشان دهنده میزان علاقه کاربران از این فضا است. این شبکه­ ها مکانی برای اشتراک گذاری عقیده­ها و نظرهای کاربران است. تبادل نظر در باره ایده­ های جدید در فضای مجازی برای کاربران با یکدیگر در کشورهای مختلف جهان از قابلیت شبکه­ های مجازی است(کارپنتر[3]، 2008: 166-143). رسانه ­های اجتماعی امروزه به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 پایان نامه و مقاله

 تبدیل شده ­اند. هم اكنون دانشگاه، با چالشهای متعددی نظیر گسترش كمی سریع، انفجار اطلاعات بویژه در عرصه علوم، تغییر رویكرد­ها نسبت به دانشگاه در سایه تحولات اجتماعی، سیاسی، مشكلات عاطفی، روانی و خانوادگی غامض و … روبرو است(معینی علمداری، 1385: 119-113). تعامل عوامل مذكور و اثرگذاری آن بر دانشگاه و دانشجو مسئولیت متصدیان و سازمان های ذیربط در امر آموزش عالی را بسی دشوار می­نماید. متأسفانه در سال­های اخیر مشكلات عاطفی و روانی و اجتماعی در میان دانشجویان روند صعودی نگران­كننده­ای داشته تا جائی كه پدیده ­های نابهنجاری نظیر خودكشی، گرایش به سوء مصرف مواد، افت تحصیلی و … به صورت موانع جدی، پیشرفت دانشگاه را تحت تأثیر قرار داده است(کاستلز، ‌1385: 421-415). بالغ بر یک قرن است که مردم، شبکه  اجتماعی را برای اشاره‌های ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد درسیستم‌های اجتماعی در تمامی مقیاس‌ها از روابط بین فردی گرفته تا بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌دهند(گرینگلاس[4]، 2009: 39-29). به منظور مقابله با مشكلات مذكور، شناخت علمی و دقیق مسائل بر اساس یافته­ های مطالعات و پژوهش­های صاحبنظران و اندیشمندان اجتناب ناپذیر است.

2-1- بیان مسأله

[1] Hafman

[2] Hauber

[3] Karpneter

1 Gringlase

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...