و هدف

در كشور ما استفاده از طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی از دیرباز مورد توجه طبیبان بوده و در حال حاضر علیرغم پیشرفت چشمگیر علوم دارویی  ، شاهد این هستیم كه اعتقاد عجیبی به گیاهان دارویی وجود دارد .

نیازمندی به گیاهان دارویی زمانی جدی تر  پیگیری شد كه طبق آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، گفته شد داروها با منشا شیمیایی در وهله اول یک سم به حساب می آید و باید از مصرف بی رویه آن خودداری كرد . آنتی بیوتیک ها جزو داروهایی هستند كه به علت مصرف نادرست ، نسبت به بعضی از سویه های باكتری ها مقاوم شده اند . از طرف دیگر گیاهان دارویی با توجه به پیشرفت علوم و تكنولوژی ، هنوز جایگاه ویژ‍ ه ای دارند . و به دلیل داشتن ارزش دارویی و فراوانی گونه های مختلف گیاهی و نا شناخته بودن اكثر آنها نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه به خوبی احساس می شود .

از آنجا كه كشور ما مهد دانشمندان سرامدی بوده كه در خصوص علم طب و استفاده از گیاهان دارویی خدمات ارزنده ای به بشریت نموده اند و از نظر اقلیمی و آب و هوایی تنوع جغرافیایی وسیعی دارد و در این اقلیم تنوع گونه های گیاهی جالب توجه است كه می توان با بررسی های فتوشیمیایی و ردیابی مواد موثر دارویی ، نسبت به شناسایی و معرفی داروهای گیاهی تحقیقات موثری را انجام داد ( 1) .

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 پایان نامه و مقاله

 

متاسفانه اكثر گیاهان دارویی مفید كشور ما ناشناخته بوده و اگر هم عده معدودی مورد استفاده می باشند ، ریشه در طب سنتی دارد و در طب مدرن كمتر از آنها استفاده می شود ( 1) .

التیام زخم پدیده ای است پیچیده كه در آن تعدادی از فرایندهای سازمان یافته و هماهنگ از قبیل بازسازی سلول های پارانشیمی ، مهاجرت و تكثیر سلول های بافت همبند ، ساخت پروتئین های بافت زمینه و طراحی مجدد بافت همبند و اجزا پارانشیمی ، كلاژنی شدن و دوام و استحكام یافتن زخم ها دخالت دارند .

التیام زخم مجموعه ای از وقایع سلولی است كه مستلزم جذب سلول ها به محل زخم ، تزاید سلولی و تجمع ماده زمینه ای بافت همبند جدید است .

بشر همواره در پی یافتن ماده ای كه بتواند سبب تسریع التیام زخم ها گردد كه برای این هدف

، گیاهان و مواد شیمیایی مختلف را مورد آزمایش قرار داده است . این مواد را می توان به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم كرده كه به دلیل اینكه مواد مصنوعی اثرات جانبی و هزینه بالای تولید دارد توجه محققین به مواد طبیعی جلب شده است .

اشرشیا کلی به سبب بعضی از آنتی بیوتیک های مورد استفاده جهت مقابله با عفونت های ایجاد شده مقاوم شده است . متاسفانه درصد مقاومت نسبت به این آنتی بیوتیک ها نیز روز به روز افزایش می یابد از طرفی درصد بالایی از عفونت های جراحی ناشی از این باكتری می باشد .

در اینجا استفاده از یكی دیگر از داروهای گیاهی به نام عصاره پوسته ریشه گیاه پسته وحشی را بر روی التیام زخم عفونی مورد پژوهش قرار گرفته است ، تا در صورت موثر بودن استفاده از آن برای درمان التیام زخم عفونی پیشنهاد شود تا كمك ناچیزی به علم پزشكی و علم دامپزشكی در درمان بهتر عفونت های جراحی كرده باشیم .

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...