………………………………………… فصل اوّل کلّیّات تحقیق ………………………… بیان مسأله ………………………………………. اهداف تحقیق…………………………………… ضرورت و اهمّیّت تحقیق……………………………………….. پیشینه و نوآوری تحقیق ……………………………….. سؤالات تحقیق……………………………….. فرضیّات تحقیق ………………………………….. نوع و روش پژوهش ……………………………. معنای لغوی سیاست………………………………… سیاست در قرآن و معنای اصطلاحی آن ………………………… اقتصاد ………………………. معنای لغوی اقتصاد در قرآن ومعنای اصطلاحی اقتصا د…………………………… معنای اصطلاحی اقتصاد………………………………………. رابطه سیاست و اقتصاد …………………………….. فصل دوم: مبانی و اصول سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و روایات مبانی سیاست و اقتصاد سالم ………………….. الف- توحید محوری……………………… 1- اقتصاد سالم ، تجلی گاه توحید ……………………… ویژ گی های انسان اقتصادی در اسلام……………………….. 2- معاد باوری …………………………….. معادباوری وتعادل اقتصادی ………………………………. ب- اصول سیاست و ا قتصاد سالم 1- اصل تفقّه در احکام اقتصادی…………………………. 2- اصل عدالت اقتصادی ………………………………….. 3- اصل تعاون و همکاری…………………………………………………. اصول سیاست سالم…………………………….. 1- اصل تولی وتبری ……………………………… 2- حفظ سیادت اسلام…………………………… 2- التزام و پایبندی به پیمان ها……………………………….. 3- آزادی وکرامت ………………………………….. اصول سیاست خارجی از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ……………………….. فصل سوم: ویژگیها و تأثیرات متقابل سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قران و سنت الف – ویژگی های سیاست و اقتصاد سالم حاکم شدن ارز ش های ا خلاقی…………………………………………….. تأ ثیر ا ت با ورهای ا خلاقی بر ا قتصاد………………………………………………….. خود کفایی و اقتدار ا قتصادی …………………………………….. رشد سیاسی……………………………………………………….. بهره مندی از سعادت دنیوی و اخروی………………………………………… عوامل رسیدن به سعادت دنیا و آخرت ……………………………………. ب – تأ ثیرا ت متقابل سیاست و اقتصاد سا لم الف – جهت دهی به رونق اقتصاد ………………………….. ب- تشویق کار و تلاش …………………………….. ج- کمک به رشد و تولید…………………………………. د- توجه به كیفیت…………………………………………. و- استفاده درست از امكانات………………………………………… ه – توجه به اولویت‌ها………………………………………. فصل چهارم : موانع تحقق سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و سنت….. موانع تحقق سیاست و اقتصاد سالم ……………………………. 1- فساد اخلاقی ……………………………………. 2- رفاه زدگی و اشرافی گری…………………………….. 3- احتکار و کم فرو شی ……………………….. 4 – غش در معامله ………………………………… 5- نادیده گرفتن ظرفیت های سیاسی و اقتصادی داخلی ………………. 6- الگوپذیری از بیگانگان…………………………………………… 7- اختلاس……………………………………. 8- فرصت طلبان ……………………………….. – اسراف………………………………………9 – کسب درآمد از راه های حرام………………………….10 11- رباخواری……………………………………………………………….. فصل پنجم: راهبرد های سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و سنت …………… راهبردهای سیاست و اقتصاد سالم…………………… الف- افزایش مهارت و کار آفرینی………………………….. ب- مبارزه با بیکاری ………………… ج – میانه روی ……………………………. وجود حاکمان و مسولان با صلاحیت …………………. قوانین مناسب مبتنی بر آمو زه های دینی …………………… آمیختن ارزشهای اخلاقی با سیاست و اقتصاد ……………….. فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات ،منابع و مآخذ……………… بیان مسأله: اقتصاد از مقوله های مهم در زندگی بشر است و تأثیر آن نه فقط در امور دنیوی بلکه با سعادت و شقاوت اخروی ؛ارتباط دارد. از طرفی هم بین اقتصاد و سیاست , ارتباط متقابل وجود دارد از مسائل مهم در بعد سیاست و اقتصاد مسأله ی سلامت آن است. به عبارتی اگر اقتصاد و سیاست بر مبانی و اصول و شیوه های درست و کارآمد استوارباشد آن وقت نتایج مناسب و سعادت بخش خواهد داشت. داشتن سیاست و اقتصاد سالم مطلوب انسان ارزشی است . چرا که این نوع سیاست و اقتصاد را درراستای دیا نت و بندگی خداوند و در خدمت آبادانی دنیا و آخرت خود و جامعه ی خود می داند. تنها منبعی که می تواند ما را به طور کامل در جهت ا طلاع از ویژگی های سیاست و اقتصاد سالم یاری کند, قرآن و سنت است. شاهد این مدعا ،آیه ی: «وَ نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ »(نحل ،89) و این كتاب را كه روشنگر هر چیزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است، بر تو نازل كردیم. , اکنون این سؤال مطرح است که فعالیتهای سیاسی و اقتصادی مسلمانان , چگونه می تواند برخوردار از ویژگی های قرآنی و منطبق با سیا ست و سیره ی معصومین (ع) باشد؟ آن هم درشرایطی که مخالفان قرآن و ا سلام سعی می کنند تا دین را در زمینه های سیاسی و اقتصادی ناکارامد و حتی بدون کاربرد جلوه دهند وآنرا محدود به مسائل عبادی (به تعبیر خودشان) کنند. ضرورت پژوهش در اصطلاحات سیاسی قرآن کریم از آن روست که قرآن، قانون اساسی اسلام به شمار می‌آید؛ بنابراین برای کشف اهداف سیاسی این دین، چاره‌ای جز آشنایی با زبان و فرهنگ و اصطلاح‌شناسی خاص قرآن کریم نیست. به خصوص که قرآن کریم در حدود چهارده قرن پیش نازل شده و در این مدت طولانی، تغییرات و تحولات بسیاری در زبان عربی رخ داده که معلوم نیست زبان عربی که امروزه رایج است همان لسان قرآنی باشد؛ بنابراین برای شناخت اصطلاحات سیاسی قرآن، لازم است در آیات تأمل کرده و از روایات اهل بیت استمداد جوییم. ازآنجاكه سیاست یک مفهوم قرآنی است ومتاسفا نه باعملكردها و كارنامه های سیاه اكثرسیاستمداران.این مفهوم درنزد عامه ی مردم دارای وجهه ای منفی شده لذا باید تلاش كرد در سایه ی قرآن واحادیث، این مفهوم را ازبرداشتها و كاربردهای ناسالم جداكرد انگیزه اینجانب در این تحقیق ، ارائه ی ویژگی های جامع و کارآمد سیاسی و اقتصادی در جهت بهینه سازی سیاست و برنامه ریزی و تصویب قوانین اقتصادی وسیا سی کشور مبتنی بر آموز های قرآن و حدیث و ایجادراهکارها ی قرآنی برای اعمال برنامه های دولت و هدایت فعالیت های سیاسی و ا قتصادی، در مسیر مطلوب و رسیدن به اهداف اسلامی در دهه ی پیشرفت و عدالت است اهداف تحقیق: 1- دستیابی به مهمترین ویژگیها و خصوصیات سیاست و اقتصاد سالم با بهره گیری از قرآن و حدیث 2- آشنایی با مبانی واصول و راهبردهای سیاست و اقتصاد سالم از دیدگاه قرآن و حدیث. ضرورت و اهمّیّت تحقیق: از نظر قرآن ، اهمیت اقتصاد سالم در سرنوشت ا بدی ا نسان ، قرب الهی و ربانی شدن و رسیدن به آسایش و آرامش مادی و معنوی ، تنها در سایه یكتاپرستی، سلامت ا مور ا قتصادی و پرهیز از هرگونه فساد وزیاده خواهی تحقق می یابد. (اعراف، آیه85؛ هود، آیات 84تا 86) از این رو امور اقتصادی و معیشتی مردم و آسایش آنان، دارای جایگا هی مهم در حد مسائل اعتقادی و عبادی است. (بقره، آیات3 و 41و 43و 83و 177 و 277؛ نساء، آیه39 و آیات دیگر) بر همین اساس، حضرت شعیب(ع) اصلاح و تصحیح امور اقتصادی جامعه را هم پای اصلاح امور اعتقادی و اخلاقی جا معه پیگیری می كند (اعراف، آیه85؛ هود، آیات84تا 86؛ شعراء، آیات177 و 181 تا 183) پیامبر(ص) نیز به حكم آموزه های قرآنی این گونه عمل كرد. نظریه پردازان درمورد ماهیت و چگونگی سیا ست خارجی دراسلام پرداخته اند،اما تحقیق حاضر برآن است تا ازمنظر قرآن و حدیٍث به موضوع« بررسی ویژگی های سیا ست و ا خرید اینترنتی فایل متن کامل : قتصاد سالم» بپردازد . آیات سیاسی در قرآن بر مبنای دخالت دین در سیاست پایه گذاری شده است. نظام خاص سیاسی در قرآن بر اساس ولایت الله و اطاعت از خدا و رسول و اولوالامر نهادینه شده است « یا أَیُّهَا ا لَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً» (59 نساء)اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! خدا را اطاعت كنید و از رسول و اولى الامر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت كنید. پس اگر درباره چیزى نزاع كردید آن را به حكم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید. این (رجوع به قرآن و سنّت براى حلّ اختلاف) بهتر و پایانش نیكوتراست. که خود گویای توجه قرآن به رهبران جامعه است . خداوند در آیه اى به موسى و هارون مى فرماید : «وَ لا تَتَّبِعانِ‏ سَبیلَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ »(یونس ،89) و راه كسانى را كه نمى‏دانند پیروى مكنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...