.. 45 3-2- مدل سازی… 46 3-2-1- دسته بندی مدل های موجود. 47 3-3- مروری بر کارهای گذشته.. 48 3-4- مدل های ارائه شده. 50 3-4-1- مدل فینی.. 50 3-4-2- مدل هاسر – ورنولد.. 51 3-4-3- مدل سالاما- ونکاتش…. 52 3-4-4- مدل سالاما 52 3-4-5- مدل مرکز مطالعات سایش و خوردگی دانشگاه تولسا 55 3-4-6- مدل شیرازی و همکاران.. 55 3-4-7- مدل فیزیکی.. 56 فصل چهارم.. 57 سیستم آزمایشگاهی و نحوه­ انجام آزمایش ها. 57 سیستم آزمایشگاهی و نحوه­ انجام آزمایش ها. 58 4-1- طراحی سیستم آزمایشگاهی… 58 4-1-1- تجهیزات اصلی.. 58 4-1-2- تجهیزات جانبی.. 59 4-1-3- ذرات شن و ماسه. 63 4-1-4- اندازه گیری وزن.. 63 4-2- نحوه­­ی انجام آزمایش…. 64 4-3- طراحی آزمایش ها. 66 4-3-1- متغیرهای مورد مطالعه در آزمایش…. 67 فصل پنجم.. 68 نتایج و بررسی داده های آزمایش…. 68 نتایج و بررسی داده های آزمایش…. 69 5-1- فرایند تحقیق… 69 5-2- روند آزمایش…. 70 5-3- طراحی آزمایش با بهره گرفتن از نرم افزار. 70 5-4- آنالیز و بررسی داده ها. 72 5-4-1- بررسی سرعت سایش سیال فاقد شن.. 73 5-4-2- بررسی تأثیر سرعت سیال حاوی ذرات شن.. 75 5-4-3- بررسی مکان های مختلف در خط لوله. 77 5-4-4- بررسی اندازه­ ذرات شن.. 78 5-4-5- بررسی تأثیر غلظت شن.. 79 5-4-6- تأثیر سختی و دانسیته کوپن.. 80 5-5- آنالیز ظاهری… 83 5-5-1- میکروسکوپ الکترونی.. 84 5-5-2-آنالیز کوپن ها با میکروسکوپ الکترونی.. 85 5-6- مدل سازی… 92 5-6-1- الگوریتم ژنتیک…. 92 5-6-2- روش تفاضل تکاملی (DE). 94 5-6-3- جزئیات پیاده سازی الگوریتم ژنتیک برای مدل سازی.. 94 5-6-4- نتایج مدل سازی.. 96 فصل ششم.. 99 نتیجه گیری و پیشنهادات… 99 نتیجه گیری و پیشنهادات… 100 6-1- نتیجه گیری… 100 6-2- پیشنهادات… 101 منابع.. 103 – اهمیت سایش و خوردگی در صنعت پدیده­ خوردگی در تمامی دسته‌ های اصلی مواد، شامل فلزات، سرامیك­ها، پلیمرها و كامپوزیت­ها اتفاق می­افتد، اما وقوع آن در فلزات آنقدر شایع و فراگیر بوده و اثرات مخربی بجای می‌گذارد كه هرگاه صحبت از خوردگی به میان می­آید، ناخودآگاه خوردگی یک فلز به ذهن متبادر می‌شود. 1-2- سایش و خوردگی در صنایع نفت و گاز تعمیر و جایگزین کردن قطعات و تجهیزات خراب شده سر چاهی و سطحی، به مراتب آسان­تر و کم هزینه­تر از تجهیزات درون چاهی و زیر­زمینی است. تجهیزات سر چاه باید طوری طراحی شوند تا در طول مدت بهره ­برداری (بعضأ 50 سال) تحمل و مقاومت کافی را داشته باشند. سایز بندی خطوط لوله، آنالیز صدمات و خرابی­ها، میزان بهینه بهره برداری و … از مواردی هستند که قبل از آن­ها باید میزان و نرخ سایش مشخص شده باشد. پدیده ­های سایش و خوردگی به علت محیط مساعد، و حرکت و جنبشی که در هر سیستم است، همیشه و در همه جا وجود دارند. نمی­ توان فرایندی را یافت که از این دو پدیده در امان باشد. حتی در سرعت­های بسیار کم و غلظت ناچیز ذرات جامد همراه با سیال، سایش وجود دارد. باید راهکاری ابداع کرد که نرخ این سایش و خوردگی را به حداقل برساند [4]. مواد هیدروکربنی خروجی از چاه­ها با مخلوط پیچیده­ چند فازی همراه است. که ممکن است شامل موارد زیر باشد [24]: هیدروکربن­های مایع: نفت و میعانات گازی[3] هیدروکربن­های جامد: واکس[4] و هیدرات[5] و غیره هیدروکربن­های گازی: گاز طبیعی[6] گازهای دیگر: هیدروژن سولفید[7]، کربن دی اکسید، نیتروژن و غیره آب همراه نمک شن و دیگر ذرات سایش ذرات که به ذرات شن و ماسه وابسته است، مهمترین عامل سایش در سیستم­های تولیدی هیدروکربن­ها بشمار می­رود، به این دلیل که حضور مقدار کمی ذرات شن در جریان تولید موجب سایش و خوردگی سایشی قابل ملاحظه­ای می­ شود. سایش با شن و ماسه می ­تواند موجب از بین رفتن پوشش ­های جلوگیری از خوردگی شده و به تشدید خوردگی سایشی منجر شود. با این وجود دیگر مکانیسم­های سایشی می­توانند در شرایط عملیاتی خاص خسارات جبران ناپذیری به سیستم تولید وارد کنند. در بیشتر موارد شناسایی سایش به راحتی ممکن نی خرید اینترنتی فایل متن کامل : ست و این مورد مدیریت سایش را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است. عوامل مؤثر بر سایش عبارتند از: سرعت جریان، رژیم جریان، تعداد فاز­های جریان، میزان و یا غلظت فاز جامد در جریان (غلظت دانه های شن معلق در فاز مایع یا گاز)، اندازه­ ذرات جامد، اندازه­ قطرات مایع معلق در گاز، میزان تیزی دانه­ های شن و ماسه، زاویه­ی برخورد ذرات با دیواره­ی تجهیزات، ژئومتری و هندسه مجرای عبوری جریان، میزان سختی ذرات جامد، میزان سختی قطعات و تجهیزات و … [5].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...