نسبت نقوش هندسی تکرار شونده منبرهای چوبی با مفاهیم نمادین در هنر اسلامی |
![]() |
:
پرسشهای قابل طرح در این حوزه را میتوان بدین نحو بیان کرد: آیا بین هندسه نظری و عملی یا طرح و اجرا در نقوش گره چینی کار شده در منبرها، ارتباطی وجود دارد؟ و اینکه چگونه نقوش هندسی تکرار شونده، خود را در قالب مفاهیم نمادین ارائه میکنند. این پژوهش با روش بررسی تک به تک منبرها و نقوش گره چینی چوبی مورد استفاده در آن ها، از سویی، تلاش دارد به ارتباط بین طرح و اجرا در این نقوش دست یابد؛ همچنین در این پژوهش، منبرها و انواع نقوش گره چینی چوبی آن ها به نحو مقایسهای بررسی و شناسایی و دسته بندی میشوند. از سویی دیگر، نه تنها به کاربرد دانش هندسه در طراحی و ساخت نقوش گره چینی منبرهای اسلامی پرداخته میشود، بلکه در هم آمیختگی این نقوش با مفاهیم نمادین آشکار میگردد. بر این اساس با شناسایی نقوش مورد استفاده بر روی منبر و وجوه اشتراک و افتراق آن با
خرید اینترنتی فایل متن کامل :
نمادها، روابط مغفولی از این دست در هنر اسلامی باید مورد بررسی قرار گیرد.
ارزیابی تفاوت اساسی بین آثار مذهبی و غیرمذهبی امری دشوار است. زیرا اشیاء مخصوصی را نمیتوان یافت که کاربرد انحصاری داشته باشند، بجز منبر که فقط در مساجد به کار گرفته میشد و در زمان بنیامیه متداول شده است (دوری1368، 32). با توجه به کمبود منابع تحقیقی درباره منبرها، پرداختن به مباحث در این حوزه، خصوصاً منبرهای موجود در اصفهان، ضرورت ویژهای مییابد. اشاراتی که در خلال کتابهای هنر اسلامی و صنایع دستی به منبرها شده بیشتر کلی بوده و این جزء لاینفک مسجدها و همینطور نقوش بکار رفته بر آن، مورد بی مهری واقع شده است. در برخی از کتابهایی که به مساجد و تزیینات بکار رفته در اجزای آن پرداخته شده، یک توصیف کلی از تاریخچه، مصالح به کار رفته و مسائل زیباشناختی منبرها وجود دارد که مسلماً نمیتواند گویای قابلیتها و ظرافتهای آن باشد.بر این اساس، در این پژوهش، برای اولین بار منبرها و نقوش آن ها، با دیدی موشکافانه هندسی و به نحو مقایسهای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتهاند. در این تحقیق نخست اطلاعات اولیه برای تحلیل منبرها با عکاسی و برداشت از مساجد مختلف موجود در اصفهان به دست آمده و سپس بررسی منبرها به لحاظ ساخت مایه و عناصر الزامی آن(مانند پله، جناحین، نشیمن، دسته صندلی و ..) انجام میشود. در مرحله بعد پیشینه مساجد و همینطور منبرهایی که در حال حاضر در این مساجد قرار دارند مورد بررسی کتابخانهای قرار گرفته است. در گام بعدی، با بهره گرفتن از روش تحلیل جزء به جزء، نقوش کار شده بر روی قسمتهای مختلف منبرها با یکدیگر مقایسه و در نهایت با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده در طول تحقیق، دادهها(حاوی تمام مشخصات منبرهای مورد بحث) دسته بندی میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-08] [ 02:55:00 ق.ظ ]
|