مدل سازی غیرقطعی برای مکان یابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه |
به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل میدهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیم گیری و اقدامات اضطراری موقت میباشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت میگیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت میگیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداریها، کشتارگاهها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانهها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاه ها، مراکز پخش و غیره) می شود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد میگردد. در این پایان نامه سعی بر آن است تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمکرسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمکرسانی را تعیین نموده و در آن شعاعهایی با توجه به شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته شود و با توجه به این که حادثه می تواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول اولویت کوتاهترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این تحقیق بوده است. فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته میشوند: شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر میگذارد. تقاضا غیرقطعی (احتمالی) است. شدت حادثه بر روی تسهیل جدید تاثیری ندارد. مدلی که در این پایان نامه ارائه شده است در واقع برای برنامه ریزی مدیریت بحران پس از وقوع یک سانحه طبیعی است. در دنیای واقعی یک از معضلاتی که مدیران و مسئولین با آن مواجهه هستند اتخاذ تصمیمات اشتباه است که سبب از دست رفتن زمان و به وجود آمدن هزینه اضافی در سیستم می شود. مدلی که در این پایان نامه ارائه شده است در واقع یک ابزاری برای کمک به مدیران و مسئولین به وجود میآورد تا تصمیمات اتخاذ شده باعث کمینه کردن زمان و هزینه شوند. از آنجایی که این دو هدف در تضاد با هم قرار دارند شرایطی برای مدیران برآورده می کند تا یک تصمیم اتخاذ شود که یک تعادلی را در دستیابی به هدف فوق به وجود آورد. 1-2- خرید اینترنتی فایل متن کامل : ساختار پایان نامه در ادامه در فصل 2، ادبیات موضوعی مسائل مسیریابی و مکان یابی- تخصیص را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در فصل 3، زمینه های علمی تحقیق شامل دستهبندی مسائل مکان یابی، مقوله عدم قطعیت و احتمالی بودن تقاضای مشتریان و مساله مکان یابی- تخصیص بطور مفصل تشریح خواهند شد. در فصل 4، در سناریو اول به تشریح مساله و الگوریتم پیشنهادی مقاله الغنیم ]2[ پرداخته و در سناریو دوم مدل پیشنهادی را ارائه نموده و برخی از ویژگیهای مدل را بررسی خواهیم نمود. با توجه به ویژگیهای مدل پیشنهادی سناریو دوم، روش حلی را برای مدل ارائه نمودیم و سپس با ارائه مسائلی تصادفی سعی شده به اعتبارسنجی مدل پرداخته شود. در نهایت، توسعه های آتی به همراه نتیجه گیری در فصل 5 ارائه شده اند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-08] [ 05:18:00 ق.ظ ]
|