نقش یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی وبرنامه ریزی منابع سازمانی در پیاده سازی هوش تجاری |
برای این منظور شاخصهای اصلی شناسایی و با توجه به ادبیات موضوع دسته بندی شدند. این دسته بندی به تأیید افراد خبره سازمان رسید و عواملی که مناسب نبودند تصحیح و یا حذف شدند. عوامل موفقیت جهت بررسی ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺧﺘﻴﺎر ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ آماری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس اﻳﻦ ارزﻳﺎﺑﻲ عوامل موثر برپیاده سازی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری بادرنظر گرفتن پیاده سازی اولیه یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی ومتعاقب آن یک سیستم برنامه ریزی سازمانی ، از 4 ﻣﻌﻴـﺎر و17 زیر معیار ﺗـﺸﻜﻴﻞ گردید. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟـﺪاول ﻃﺮاﺣـﻲ ﺷـﺪه ﺗﻌــﺎﻣﻼت ومیزان واﺑــﺴﺘﮕﻲ ﻋﻤﻠﻜــﺮدآنها مورد بررسی قرارگرفت و ماتریس مقایسات زوجی برای شاخص ها و زیر شاخص ها تشکیل گردید. 1-1 بیان مسئله سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت میکنند كه این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی و سازمانها به یافتن راه حلهای كاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختارهای سازمانی و تشكیلاتی توسط سیستمهای اطلاعاتی توانمندتر شدهاند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی میتوانند از طریق كاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. (آقایی، 1390) هوش تجاری به تکنیکهای بر پایه كامپیوتر كه در زمینه شناسایی استخراج و تجزیه و تحلیل داده های تجاری میپردازد و با هدف حمایت از تجارت در تصمیم سازی بهتر كمك می کند. بیشترین تأثیر هوش تجاری افزایش كارایی تصمیمات در سازمانها میباشد ازجمله تعیین گرایشهای تجاری سازمان، پیش بینی وضعیت بازار و بالا بردن توانایی رقابتی سازمان در بازار (آوررت[1]، 2011) (بازرگانی، 1390) در واقع هوش تجاری شامل طیف بزرگی از فناوریها،ابزارها و فرایندها برای جمع آوری اطلاعات و استفاده بهتر از آن ها برای رسیدن به تصمیم گیری مناسب در سازمان است. (پاپوویچ[2]، 2012) هوش تجاری به علت ماهیت هدف گرای خود نیاز به زیر ساختهای متعددی دارد و برای شناسایی این زیر ساختها مدلهای مختلفی پیشنهاد و اجرا شدهاند. (صیادی، 1390) بر اساس مطالعات انجام شده بخش عمده ای از این زیر ساختها به ساختار داده های تولید شده در سازمان و نحوه طبقه بندی نگهداری و میزان ارتباطات و به روز شدن آن ها باز میگردد. (پریماراتن[3]، 2011) یکی از مباحث مهم در پیاده سازی هوش تجاری در سازمانها ارتباط دقیق بخشهای مختلف سازمان با یکدیگر از طریق یک نظام توانمند انتقال داده است .اگر به سیر تاریخی سیستمهای اطلاعاتی سازمانها توجه کنیم مشاهده میشود که در سه گام این سیستمها به سوی یک سیستم هوشمند تجاری حرکت کردهاند در گام اول تنها سیستمها به صورت جزیره ای وجود داشتند در گام بعدی سیستمهای یکپارچه مدیریتی ظهور یافتند و در نهایت بلوغ سیستمها اطلاعاتی سازمان و یکپارچگی اطلاعات را میتوان در سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP ها مشاهده نمود.در سیستمهای یاد شده اطلاعات در نهایت یکپارچگی و ارتباط با یکدیگر قرار دارند. (ساروید[4]، خرید اینترنتی فایل متن کامل : 2012) در سالهای اخیر توجه به خرید و پیاده سازی سیستمهای یکپارچه و همچنین سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی در بین شرکتها و سازمانهای ایرانی افزایش یافته است و در حال حاضر بر اساس نیاز بازار شرکتهای تولید کننده نرم افزار در حال ارائه راهکار های کسب و کار هوشمند و هوشمند سازی تجاری به مشتریان هستند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-08] [ 05:14:00 ق.ظ ]
|