بررسی آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای ( نظیر لبنیات ، خشکبار، کنسرو و …) در شهر اهواز از دید گاه مصرف کنندگان |
هدف نهایی بنگاههای اقتصادی و تولیدکنندگان، کسب سود بیشتر است. توانایی مدیریت در به کارگیری منابع شرکت جهت کسب سود از اهمیت به سزایی برخوردار است. یکی از اهرمهایی که مدیران جهت افزایش فروش و سودآوری و معرفی محصولات و خدمات در سطح ملی و بین المللی از بهره میگیرند، تبلیغات است. مدیران موفـق بـه قـدرت تبلیغات پی بـرده و از آن بـه درستی استفاده می کنند. پس از انقلاب صنعتی، به دلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقولهی راحتی نبود؛ زیرا اولا،ً به دلیل تولید انبوه، تمایز بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و مشابه هم شدند. ثانیاً، به دلیل افزایش فاصلهی بین تولیدکننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به آسانی در اختیار مصرف کنندگان قرار نمیگرفت. لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد. با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت، به طوری که امروزه بشر شاهد بمباران تبلیغاتی است. در این وضعیت، باید توجه شود که در شرایطی که همه با صرف هزینه های گزاف در حال تبلیغ هستند، باید قبل از آنکه هزینه های زیادی صرف تبلیغات شود، از میزان اثربخشی آن فعالیتها اطمینان حاصل کرد (گرگیزاده، 1389). در این تحقیق سعی شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا تبلیغات برجذب مشتری و فروش محصولات موثر است یا خیر؟ نتیجه این تحقیق می تواند کاربردی عملی ارائه نماید و هم چنین راهگشایی برای تحقیقات آتی در منطقه خوزستان در این زمینه باشد. 1-2-بیان مساله ی تحقیق در سالهای اخیر، شدت رقابتهای تجاری و پیچیدگیها و عدم اطمینانهای ناشی از آن موجب شده است تا مدیریت شركتها نسبت به صرف منابع مالی و غیرمالی خود حساستر باشند و تمام سعیشان این باشد كه منابع را در جایی صرف كنند كه برای شركت ایجاد ارزش كند. یكـی از فعالیتهایی كه بـرای شركتها ارزش ایجاد میكند، فعالیتهای بازاریابی است (گوپتا[1]، 2008). فعالیتهای بازاریابی را میتوان ناشی از عوامل مختلفی مانند محصول، مکان، شناخت رقبا، تبلیغات، بازار و … دانست. یكی از اجزای با اهمیت فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات[2] است. تبلیغات یكی از ملموسترین و گرانترین فعالیتهای بازاریابی است. هم متخصصان بازاریابی و هم متخصصان اقتصادی و مالی میخواهند اطلاع یابند كه آیا تبلیغات در محقق کردن اهداف شرکتها مؤثر واقع می شود یا خیر؟ فعالیتهای بازاریابی، روی موفقیت فروش كالاها و محصولات در بازار، متمركز شده اند. همچنین، مدیران ارشد بنگاههای اقتصادی دریافتهاند كه هدف نهایی بازاریابی، كمك به افزایش فروش و در نهایت افزایش بازده سهامداران است (مارگی و دیگران[3]، 2005). به طور كلی، تبلیغات تأثیر مستقیمی بر فروش دارد و افزایش میزان فروش نیز بر سود شركت مؤثر است. همچنین، تبلیغات در سطح جامعه میل به خرید در مشتریان را افزایش میدهد. مشتریان با خرید یک محصول، در صورت داشتن كیفیت لازم، همان محصول را در خریدهای بعدی انتخاب میكنند (رابینسون و چانگ[6]، 1996). پژوهشهای تجربی نشان می دهند كه تبلیغات بر رفتار خرید مصرف كنندگان تأثیر میگذارد. تصمیم خرید مصرف كنندگان تحت تأثیر ارزشی است كه از خرید محصول یا خدمت خاص به دست میآید. مصرف كنندگان انتظار دارند در برابر هر ریالی كه میپردازند، ارزش دریافت كنند. در سوی دیگر، طیف بازاریابان از سرمایه گذاری در تبلیغات انتظار بازده دارند. این بازده ممكن است به شكل افزایش در سوددهی و افزایش ارزش شركت باشد (کوندو، کورکارنی و مورتی[7]، 2008 خرید اینترنتی فایل متن کامل : ). در این تحقیق، سعی می شود که به طور تجربی آثار تبلیغات بر افزایش فروش محصولات غذایی مانند لبنیات و خشکبار و … در سطح شهر اهواز از دیدگاه مصرف کنندگان بررسی و آزمون شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-08] [ 05:38:00 ق.ظ ]
|