" پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | ۲- ۳- مبانی نظری سلامت روان – 8 " |
“
۱۰- احساس رضایت و شادی
از نظر (سابشین و آمر[۲۱]، ۱۹۹۴؛به نقل از آزادی ، ۱۳۷۷) ملاکهای عمده برای سلامت روانی عبارتند از:
۱- فقد ان اختلال یا نشانه های مرضی
۲- کارکرد کنش مطلوب
۳- برخورداری از ویژگی های اکثر افراد جامعه
۴- برخورداری از رفتار متناسب با فرهنگ جامعه
تودور [۲۲] (۱۹۹۶) ملاکهای سلامت روانی را شالم موارد ذیل میداند:
۱- استدلال در حدی قابل پذیرش
۲- خود اتکایی[۲۳]
۳- خود فرمانی [۲۴]
۴- توانایی شغلی
۵- مسئولیت پذیری و داشتن تلاشهای ضروری
۶- قابل اعتماد بودن و ثبات در توانایی ارتباط با دیگران
۷- داشتن همکاری و توانایی پیروی از قواعد کاری
۸- توانایی ابراز دوستی و عشق و توانایی مبادله
۹- تحمل دیگران و تحمل ناکامیها
۱۰- توانایی مشارکت
۱۱- داشتن حس شوخی و طنز
۱۲- توانایی از خود گذشتن و فداکاری
ونتیس[۲۵] (۱۹۹۵ ) سلامت روان را وابسته به هفت معیار میداند که عبارتند از :
۱- رفتار اجتماعی مناسب ؛ ۲- رهایی از نگرانی و گناه ؛ ۳- فقدان بیماری روانی ؛ ۴- کفایت فردی و خود مهارگری ؛ ۵- خویشتن پذیری و خود شکوفایی ؛ ۶- توحید یافتگی و سازماندهی شخصیت ، ۷- گشاده نگری و انعطاف پذیری ( به نقل از خواجویی میرزاده ، ۱۳۸۸ ) .
گلاسر[۲۶] (۱۳۷۳) معتقد است که رفتار غیر عادلانه افراد باعث بروز اضطراب و ناراحتی روان است نه اینکه اضطراب و ناراحتی روانی باعث غیر مسئول بودن فرد گردد. فرد غیر مسئول نه برای خود ارزشی قائل است و نه برای دیگران و در نتیجه خود را رنج داده و یا دیگران را آزرده خاطر میکند. از نظر گلاسر پذیرش مسئولیت از جانب فرد ملاک سلامت روانی محسوب می شود.
۲- ۳- مبانی نظری سلامت روان
در روانشناسی سلامت ، رویکرد ها و دیدگاه های مختلفی در ارتباط با سلامت روان مطرح می شود ، که به تعدادی از آن ها اشاره میکنیم :
۲-۳- ۱- دید گاه اسلام
حفظ سلامت روانی و جسمانی ، یکی از مهم ترین وظایف زندگی به شمار میآید. در حدیث نبوی ، تندرستی و امنیت دو نعمتی شمرده شده اند که انسان تا هنگامی که آن ها را از دست ندهد ، به ارزش آن ها پی نخواهد برد. دین اسلام ، تأکید بسیار بر ساختن انسان هایی دارد که از سلامت روانی برخوردارند تا بتوانند اهداف خویش را پیگیری کنند . از این رو اسلام برای حفظ سلامت روانی و جسمانی ، برنامه هایی را تدارک دیده است تا از راه آن بتواند انسان های مؤمن کاملی را تربیت کند . تأکید عمده اسلام در حفظ سلامت روانی و جسمانی انسان ، بر محور پیشگیری استوار است . اسلام می کوشد تا سلامتی انسان ها را پیش از آنکه نیاز به درمان بروز نماید ، تأمین کند . یعنی تلاش اسلام بر محور حفظ بهداشت روانی و جسمانی است و به طور خلاصه ، از دیدگاه اسلامی ، پیشگیری مهم تر و بهتر از درمان است ( ابوالقاسمی ، ۱۳۸۹ ) .
همان گونه که گام مهم در سلامت جسمانی حفظ بهداشت فردی و عمومی است ، مهم ترین گام در سالم سازی روانی نیز حفظ بهداشت روانی است . انسان با رعایت نکات خاصی میتواند سلامت روانی خود را تأمین و پیش از آنکه نیازمند درمان باشد ، از وقوع آن پیشگیری کند .شارع مقدس اسلام برای حفظ بهداشت روانی ، اصول و قواعدی را قرار داده است تا با به کارگیری و رعایت آن قواعد بتوان سلامت عمومی را تأمین کرد . این اصول با تأکید بر بهسازی محیط زیست انسان ، خانواده و جامعه و سرانجام ، وظایفی را برای فرد تعیین میکند که این وظایف ، باعث حفظ سلامت روانی وی می شود ( آل یاسین ، ۱۳۸۹ ) .
به صورت کلی و اجمالی می توان گفت از نظر اسلام ، انسان سالم کسی است که دارای سه ویژگی اساسی و برجسته باشد : ۱- تعقل و تفکر ۲-ایمان ، تقوا ، تدین و تعهد ۳- هدفمند بودن و به دنبال آن تلاش و فعالیت در جهت رسیدن به اهداف انسانی و معنوی ( چه فردی و چه اجتماعی ) . به تعبیر دیگر می توان گفت : انسان سالم و ارزشمند از چشم انداز اسلام ، انسانی است که در زندگی سه جایگاه را به خوبی بشناسد و به آن ها توجه و عنایت خاص داشته باشد :
-
- جایگاه جهانی خود
-
- جایگاه فردی خود
- جایگاه اجتماعی خود و دستیابی به حداکثر رشد که به طور مترادف با کمال و تکامل به کار می رود ، معیار ایده آل سلامت روانی در مکتب اسلام است ( ابوالقاسمی ، ۱۳۸۹ ) .
۲-۳- ۲- دیدگاه انسان گرایی
دیدگاه انسان گرایی ، با رویکردهای نظری تفاوت بسیار دارد.دیدگاه انسان گرایی ریشه در آن دسته از نظام های فلسفی و مذهبی دارد که بر منزلت خوبی، ذاتی و آزادی ماهیت انسان تأکید کردهاند.این دیدگاه در روانشناسی تا حدی محصول این سابقه است و تا حدی واکنشی است به مفاهیم بی اعتنا به ماهیت انسان که مشخصه روانکاوی و رفتارگرایی است ( احدی و بنی جمال،۱۳۶۹).
روان شناسان مکتب انسان گرایی معتقدند که علامت سلامت روانی عبارت است از رشد کامل استعدادهای بالقوه به عنوان یک انسان منحصر به فرد .
روان شناسی انسان گرایی تنها یکی از سه مکتب اصلی است که به سلامت روانی می اندیشد ، دو گرایش یعنی تحلیل روانی و رفتار گرایی ، دیدگاه های متفاوتی درباره اختلالات روانی دارند .به اختصار به نظریه و دیدگاه سه تن از روان شناسان انسان گرا (مازلو[۲۷] ، راجرز[۲۸] ، آلپورت[۲۹] ) درباره سلامت روانی پرداخته شود :
به عقیده مازلو هر فرد دارای گرایش ذاتی برای رسیدن به خود شکوفایی است. بخش عمده پژوهشهای مازلو به خصایص اشخاصی که نیاز به خود شکوفایی درآنان ارضاء شده و ازنظر روانی سالم تلقی میشوند معطوف میباشد.
سلامت روانی، نه تنها از نظر ذهنی احساس مطبوعی به شمار می رود بلکه به نقص حقیقی و واقعی نیز هست و به همین جهت بهتر و برتر از بیماری است که تنهایی نقص و حقیقی است بلکه بیشتر نشانه هوشمند نیز هست. زیرا موجب می شود که بتوان حقایق بیشتر و والاتری را دریافت و بدین معنیکه فقدان سلامت نه تنها احساس ناخوشایند به انسان میدهد بلکه نوعی کوری، نقص ادراکی و نقصان اخلاقی و عاطفی نیز به شمار می رود. (احدی و بنی جمال ، ۱۳۶۹) .
مازلو برای تحقق عزت نفس وخود شکوفایی سیزده معیار بالینی پیشنهاد میکند:
-
-
- ادرک خوب از واقعیت
-
- پیشرفت در قبول خود ،دیگران و طبیعت
-
- پیشرفت در داشتن اراده
-
- پیشرفت های نسبی در مسائل اصلی
-
- آزاد بودن وشوق زندگی داشتن
-
- خود مختاری فزاینده و مقاومت در تشکیل گروه ها
-
- ابتکار داشتن در قضاوت وغنی بودن در انگیزش
-
- فراوانی تجربه های بسیار بالا
-
- همانند سازی خوب با انسانیت
-
- بهبود روابط با دیگران
-
- راحتی در قبول دیگران
-
- رشد خلاقیت
- تحرک در نظام ارزش ها (گنجی،۱۳۷۶) .
-
تعریفی که مازلو ازسلامت روان دارد بدین مضمون است :
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 11:39:00 ق.ظ ]
|